Как заснемането в RAW формат се отразява на вашите сватбени снимки (с примерни снимки)

„Снимането в RAW дава на фотографа Силата на джедая по отношение на обработката на изображението…“ –  Йовко Ламбрев, в статията си Защо снимам в RAW?, насочена към любители фотографи.

Когато заснема вашата сватба, фотографът има възможност да настрои фотоапарата си да записва заснетите кадри в добре познатия на всички JPEG формат,  или в RAW (суров) формат.

Най-общо казано, предимството на RAW формата е, че дава възможност след сватбата  да се коригират част от грешките, които е допуснал фотоапарата или фотографа по време на заснемането на важните ви моменти. Грешки винаги има, тъй като все още няма измислен съвършен фотоапарат, а пък човешката непогрешимост, в която и да е сфера на живота е винаги силно преувеличена.

Корекциите, които могат да се направят пост фактум по RAW файловете, са много и може би двата най-важни от тях са корекцията на експозицията и корекцията на белия баланс.

Корекцията на експозицията
означава изсветляване на тъмните кадри, и затъмняване на светлите.  За пример ще използвам един кадър със София Андонова – жена със великолепен изказ и присъствие, оженила хиляди двойки в Ритуална зала „Красно село – Хиподрума“.

Недоекспониран кадър
Кадърът е недоекспониран с 2 стопа – във фотоапарата е постъпила 4 пъти по-малко светлина от необходимото. Казано на прост език – прекалено е тъмен.

Ако беше заснет в JPEG коригирането на експозицията (Exposure в Photoshop) щеше да даде следния незадоволителен резултат. Експозицията е приемлива, но кадърът не изглежда добре.

Коригиран от JPEG + 2 стопа

При заснемане от RAW, с корекция можем да постигнем следния резултат:

Коригиран от RAW - 2 стопа

 

Корекцията на белия баланс
е втората съществена възможност, която предоставят RAW файловете. Сещате ли се за онези сини кадри, които се появяват от време на време?  Или пък оранжевите лица по снимките, когато снимате вечер в заведение?

Човешкият мозък обработва постъпващата информация от окото и често я коригира. Така ние виждаме бялото, като бяло, независимо дали е осветено от обикновена лампа, която всъщност прави бялата стена жълта, защото свети в жълто – 2700 келвина, светкавица или дневна светлина, които са неутрални – 5200 келвина,  светлина от неонова лампа, която е почти неутрална, но има зелен оттенък или пък  LED крушка, която свети в 6500-7000 келвина, което е синкава светлина.

Фотоапаратите не са толкова умни. Те се бъркат и се бъркат особено, когато имаме два светлоизточника с различна цветна температура (например стая със светнати лампи и дневна светлина от прозореца).

Тук съпругата ми Маша е на един от гореспоменатите оранжевеещите кадри. Това се случва, когато фотоапаратът снима със светкавица и автоматично настройва белия баланс за неутрална светлина (светлината на светкавицата), но всъщност основната светлина идва от лампите в помещението, които оранжевеят. Резултатът е налице:

Грешен бял баланс

Корекция от JPEG e възможна, но неефективна:

Коригиран от JPEG

 

Резултат от корекция от RAW файл

korigiran-ot-RAW

С още малко допълнителна обработка:

s-dopylnitelna-obrabotka

 

Защо някой професионален сватбен фотограф би снимал в JPEG?

Професионален сватбен фотограф ще снима в JPEG, ако не планира след това да обработва кадрите на клиентите си.  В този случай е възможно да получите кадрите си още на следващия ден, че и дори в деня на сватбата!  Тези фотографи се надяват на професионализма си да сведат грешките до минимум, отделят много време по време на сватбата за селекция и триене на несполучливи кадри и не на последно място се надяват, че клиента няма да забележи недостатъците.

Има ли толкова добър фотограф, който да не прави грешки?

Не само, че такъв фотограф няма, но има ситуации, при които фотоапаратът греши и няма как да го настроиш достатъчно бързо и да не допуснеш грешка – не и когато снимаш нещо, което не може да бъде повторено и чието протичане не зависи от теб. Не и тогава, когато трябва да направиш поредица от снимки, а не само 1 кадър.

Ето и пример: В гореспомената ритуална зала „Красно село“ цветната температура варира – при вратите на залата е една (3300 келвина и корекция на зеленото), там където стоят младоженците е друга (2800 келвина и корекция на зеленото), а там където са родителите обикновено има силна насрещна дневна светлина (която пък е 5000 келвина).  При автоматичен бял баланс фотоапаратът се бърка, а при ръчна настойка на белия баланс фотографът ще си настройва фотоапарата, докато вие си разменяте халките.

Съвет

Никога не ангажирайте фотографска услуга, в която можете да си получите сватбените снимки още на същия ден или на следващия.  Няма как някой да свали от картите, прегледа, селектира и обработи 1000 и повече снимки, да ги конвертира и да запише на дискове, освен ако това не означава, че е седнал на компютъра си за 16-20 часа веднага след сватбата ви.

В случай, че вашият фотограф предлага заснемане на цена над 300 лева, задължително го попитайте дали снима вашите снимки в RAW формат и дали ги обработва след това. Ако отговорът е отрицателен или уклончив, намерете по-справедлива услуга.


Не пропускайте да харесате нашата страница във Facebook – това ни кара да се чувстваме специални, а също така и ще виждате последните ни сватбени снимки и публикации в блога 🙂


Коментирай